By Terry Melanson (9/8/2016)

A Rupert Murdoch company purchased a 73% controlling interest in National Geographic Magazine in September 2015. In November they layed off 180 employees in what The Washington Post called the “biggest layoff in its history.” Several fact-checkers were also sacked.

One article in the July/August issue of National Geographic History definitely could have used some fact-checking.

Titled Adam Weishaupt: Founder of the Illuminati, it was adapted from an article in the Spanish edition online.

The most egregious errors in the piece, written by Isabel Hernandez, are the following:

“Born in 1748 in Ingolstadt, a city in the Electorate of Bavaria (now part of modern-day Germany), Weishaupt was a descendant of Jewish converts to Christianity.”

[…]

“Weishaupt initially thought of joining a lodge. Disillusioned with many of the Freemasons’ ideas, however, he became absorbed in books dealing with such esoteric themes as the Mysteries of the Seven Sages of Memphis and the Kabbala, and decided to found a new secret society of his own.”

[…]

“Over the following years, Weishaupt’s secret order grew considerably in size and diversity, possibly numbering 600 members by 1782. They included important people in Bavarian public life, such as Baron Adolph von Knigge and the banker Mayer Amschel Rothschild, who provided funding.”

(more…)

More